大陆实习记2 / My internship in China, Episode 2

My Adventure in China – Episode 2
2006/7/3 (Monday)
Day 4

今天是我正式實習的第一天,我被分配到”蘇州東吳證券”公司上班,我跟我的同班同學被分配在一起;說實在的,能夠被分配到證券公司我真的很開心,也很興奮,我對金融理財很有興趣,平時在台灣,我就很喜歡看一些理財的書。有些人覺得我很奇怪,都說我看不出來是喜歡這種八股工作的人,常常問我為什麼喜歡金融業,我的回答是,我喜歡錢,but in a good way,我喜歡累積財富,學習有關於金錢的專業知識,這樣我可以做更多我喜歡的事情,多走走,多看看這個廣大的世界,想要達到Robert T.清崎(窮爸爸與富爸爸的作者)說的「財富自由」!
今天第一天開工,就如學長所說,有些被分配到的單位並不會指望實習生會有什麼貢獻,也不會特別教授實習生專業知識,所以實習生要靠自己學習,要在不妨礙別人工作的前提下提問,多交朋友,多跟前輩聊天;而我,就是被分配到這種單位………哈哈,很幸運的,今天也是一位南京大學的大三生來實習,他叫梁浩祺,我之前常常聽到人說大陸的大學生比台灣的大學生優秀很多,今天,我終於見識到了………!
我跟那位南大聊了很多,那位同學的主修是「文科」強化班,聽起來很炫,好像是中文系加上歷史系加哲学系的樣子,希望我沒有誤解他的意思,他的口音並不是說很重,但是他說話有一些些快,還有加上有些名詞我不太懂,有時候如果一不閃神就會錯過了,我有點怕會誤解他今天跟我說的內容,明天我會盡量搞清楚他每一句話的意思的,我會盡量問他的;他不但對於中國歷史熟悉的很,對於金融相關的知識也是很了解,今天從香港特別的三个发钞银行談到共產黨的獨權統治的背後的深含意義,也談到了一些禁忌話題,但是他對於這些禁忌話題的反應還有想法令我很感到驚訝。
一開始我先開口提到關於網路資訊方面的東西,我問他說,你知道在大陸,有些網頁是已經被大陸政府封鎖了嗎?他說,我知道啊,其實大家都是知道的,他接著說,可是……政府這些行為是可以理解的,因為政府必須先保障人民基本的權利,那就是吃飽,活下去。這樣的話,對於有些民主國家來說,是很不可思議的,我想會有很多人不可以理解,可是仔細想想,台灣人應該可以理解才是,因為在台灣民國戒嚴時期,人民的言論與行動都是被限制住的,為的就是保障人民的生的權利,減少暴動,所以在當時訂定戒嚴管制條例;當然,這些西方人應該是不能理解的,之前在跟微軟工程師吃飯時就有討論到戒嚴時期的問題,Steve完全沒有辦法理解他說:I cannot understand why you sacrifice your freedom for your survival? ( 為什麼你們可以為了安全而犧牲你們的自由呢?)也許西方人對自由的訴求是對於生命還要強烈的。
後來梁同學也說,其實資訊封鎖,他們都是知道的,其實也是可以偷偷的看,大陸學生是很關心世界時事的,這點相較之下,台灣的學生,包括我,都要加油囉!他說,只要利用第三代理器,將proxy掛到美國,在從美國連到台灣的網頁就可以看了,其實他們都是知道的,他們也知道64天安門,他們曾經偷偷在網路上下載64天安門的紀錄影片,可是他說,就記錄片上來看,在當時,鄧小平並沒有下令用坦克車將聚集在天安門廣場的青年們輾過,只有示威,在最後時因為要樹立國家管理集權的威嚴,所以鄧小平最後”默许”士兵开槍,將群眾趕離現場,當時傷亡的人數並不是我們所知道的那麼多,他用很堅定的口吻跟我說,我也是抱著半信半疑的態度,他說那記錄片是由CNN製作的,也許我應該找找那個記錄片……。他還說,當時的政府的作為是可以理解的,一切都是為了國家的安全,他說,如果當时國家将社會交给当时的抗議青年,他不敢想像後果,他不敢想像現在的中國是不是還會存在…………
聊到這,我就知道我們的價值觀是非常不同的,我們生活在不同的社會裡,在不同的教育體制下長大,造就了我們不同的人格,你可以說誰比較好,誰比較差嗎?價值觀是不能這樣判斷的,我想我漸漸了解為什麼他會這樣支持大陸,看看四周,高樓大廈林立,先進的硬體設備,在國際上,大陸可是非常有影響力的,現在中文托福都出現了,想要跟大陸做生意的外商,不管你是哪一個國家的人,現在你都要用中文來跟中國人做生意了!到底……為什麼有人這麼討厭共產主義呢?為什麼有人一聽到大陸人就覺得他們被政府洗腦?在我來到這裡前,我也是對大陸也是懵懵懂懂,我也不是被所謂的洗腦了,我只是覺得,每一個人應該都要有選擇自己想要生活的方式,你可以選擇在共產國家中活,來到大陸,也許你的自由會被限制,可是只要國家治理方針方向對,國家的進步是很快的,尤其是硬體建設,政府想要在你家建橋鋪路,叫你搬家你就得搬,這樣的工程,比起民主國家可是快多了;你也可以生活在民主國家,享受自由言論的樂趣,只要你不妨礙別人,造成別人的傷害,一般來說都是被許可的。
我覺得每一個人都有選擇自己生活方式的權利,不管你選擇什麼,旁人也管不著,左邊?右邊?你高興就好!

我?我也選擇我自己想要走的路,我其實對政治不熟,我也不敢膽大妄為的談論兩岸關係,我還不夠格吧,哈,我只是想要就做我自己想要做的事,走我自己想要走的路,左邊右邊我不在意,世界才是我的家,我覺的全球人民都是同一國的,大家都應該和平相處。
========
Today is my official first day of my internship. I am assigned to Soochow Securities Company. Honestly, I am very lucky to be assigned to a securities company. I am very interested about the knowledge relating money. Some of my friends said that I look not like that kind of people who likes finance and asked me why I like to work in finance industry. My answer is that I love money, but in a good way. I like to learn the ways to manage my wealth in order to achieve the "financial freedom", said by Robert T. Kiyosaki, one day.
As the previous interns said, some interns might have "NOTHING" to do during the Internship. Because some companies do not expect a one-month intern can help anything. And fortunately, I am assigned to this kind of company. So I have to take care of myself. I anticipated this situation, I can make this internship a unforgettable memories and useful or to waste a month doing nothing here. What can I do? I made friends here. I met other intern who goes to Nang-Jing University. I have heard that the students in China studies very hard and they perform better than Taiwanese students in many aspects. Today, I saw it myself. His name is Liang Hoa Qi.
We talked a lot. His major is "strengthened liberal art", sounds cool. He said that he studied history at first and then philosophy. Hope I did not misunderstand what he said. He did not have a thick accent, but he spoke a little bit fast. And I might not understand some terms they use here.
Our topics are various. We talked from the special banking system in Hong Kong to the deeper meaning of Community's authorized ruling methods. We talked about some sensitive topics. but the way he responded about those topic impressed me.
At first, I asked about the Internet. I asked him that do you know your government blocks some information on the Internet. He said, I know, in fact, everyone knows. And he said, "I understand why our government do this, I know they have to block some information in order to rule and manage this country. At first a government should make sure that everyone won't be starving for basic needs, like food and water." For some people who live in a republic country, they might not understand why people in China think to be alive is more important than to live freely. I kinda understand why, because we have the same history before in Taiwan. I have a friend in the US, whose name is Steve, he asked me before that "I cannot understand why you sacrifice your freedom for your survival?" I guess maybe it is because of the level we persue for freedom is very different.

Liang also said that they can try to see those information which is banned in China by changing proxy to the US (wish I translate it right ;P). But it is complicated, not eveyone can do that. He said he saw the video about 64 Dian-An Square event on the internet, which is made by CNN. But his reflection shocked me. He said that he can understand why the government let soliders shoot the gathering crowd. He said, how can a government rule a coutry well without ruling a square well? He said, if the govenment hand this country to them that time, he cannot image what China would be today.
We live in very different environments and we have different education which made us different people. One cannot judge who is better who is not. I think I can understand why he think in this way in his shoes. Look around, nowadays, China is a modern coutry. China stands a heavy position in world trade chain. Today, if you want to do business with Chinese, you have to speak Chinese. Chinese has become a important language in business world. My image about China is changing. I think China is awaking from a long sleep.
I am wondering why some people in Taiwan think people in China is brain-reengineered. And they do not like or even hate community. My personal thought is it doesn't really matter what country you live in. What really matters is that you live in where you really like. Community country can improve very fast, especially on city-building part. For example, when they want to rebuilt the riverside building, they do not negotiate when they ask their residents to move out from riverside, they asked them.
I think everyone has the right to choose the way they live. Do not think the resident in China is weird or something. What side do you want to live? Rigth or Left? Well......I think as long as you are happy, you can choose either one.
Me? I will go my own way. I am not a professional at the cross strait field. I just wanna say that I do want I want. I wish people on earth can live peacefully and happily.

Comments

Popular Posts