大陆实习记1 / My internship in China, Episode 1

2006/7/2 大陸蘇州實習 第3天 Episode 1
Hey~我是小夫,我現在借用一位台科大的學長(張立群學長)的筆電來打我的生活日記,首先來簡單說一下我目前對大陸的感覺吧,我目前對大陸的感覺跟來之前的感覺完全不一樣,我目前只有到過蘇州市,我就已經感覺很震驚了!關於上海市唷,我目前只有到過上的的機場而已,從機場出來後就是直接到蘇州市了,所以對於上海市尚未探索。
大陸真的一點也不落後,我光在蘇州市我就覺得很驚訝了,這裡的硬體建設非常的先進,高樓大廈林立,不輸台北東區,從路上的建築可以看出大陸現在也正在改變,從路上的建築可以看出很強烈的東方建築融合著西方元素,在楓橋裡的古建築大部分在90年左右已經全部翻修,就連寒山寺也是在95年左右整修過了,這些是我問在楓橋旁的”捨我餐館”的老闆的。
寒山寺……聽起來有沒有很熟悉呢?請翻到國小的國文課本,應該大家都有聽過”楓橋夜泊”,就是唐代的古詩人張繼呀,在一個寂寞的夜晚,他獨自一人搭船到江橋還有楓橋那看夜景,滑著滑著就聽到了寒山寺的鍾聲,一時有感而發,於是我們國小課本要背的詩就多了一首………
這詩是這樣的:
月落烏啼霜滿天,
江楓漁火對愁眠。
姑蘇城外寒山寺,
夜半鐘聲到客船。
我可不是蓋你,我真的是到了楓橋跟寒山寺,我還到了張繼當初停船發牢騷的地方,哈哈。我還聽到了鐘聲唷,鐘聲穿過了千年的時光,傳到我的耳中,我心中有種莫名的感動………
那邊還有賣一些紀念品,是生肖紀念牌,還可以刻名字,但一個要10塊人民幣,我覺得不划算,所以我就沒買了,本來想買給弟弟還有姊姊跟爸媽,但是並不實用,我不覺得我弟他們會將那些掛在脖子上,因為很土,哈。

昨天吃的早餐也很棒,並不像在來大陸前聽人說的很噁心,很髒,我們去過幾間菜館都很乾淨,也很美味,還不貴唷,我吃了面筋麵,才3元,好吃,麵筋真的很甜,又好吃。不過啊,晚上後來跟一些夥伴聯絡過,有3位到西山的馬場實習的夥伴,並不像我們這樣幸福,他們那的食物就不這麼合胃口了,也不是這麼乾淨…………
後來到了網吧,這裡的網吧跟台灣有點像,煙味很重,哈,只是跟台灣比幾來,可真是小巫見大巫,這裡的人也都在這打電玩。
===============

2006/07/02
My Internship in China
Day 3
Episode 1

Hey, this is Jeff~ I am using a friend's laptop to write me blog. At first, let me describe how I feel about Main Land China generally so far. It is way way different than I thought it is. The China in my head is built based on the others' experience and comments. I have never been to China before. I am soooooo impressed when I got to Shanghai airport. It is so modern and huge and beautiful. As soon as I got to Suzhou which is the place I should practice my internship, I impressed more. I thought it is a small town.......but.......
There are many tall mansions in Suzhou city. You can see building combined the strong eastern style with western elements, like lights and air conditioning. You can see a modern toilet in an ancient scenario spot.
Most ancient buildings had been repaired since 1990. HangShan Temple was repaired in 1995. HangShan Temple, sounds familiar? Hehehe, please open your elementary school Chinese book. You can find a poem which is called "Stopping by Fong Bridge at night". It is about a poet who couldn't sleep one night, so he took a boat to Fong Bridge to see night scene there. While he stopped beside Fong Bridge, he heard a bell sound from HangShan Temple. The bell inspired him, so that, I have one more poem to memorize in elementary school Chinese book.
The poem goes like this:
(it is really hard to translate Chinese poem, so I just try to bring you to the Chinese poem atmosphere by letting you "feel" it)
When the moon goes down, raven sings. And snows are attached on the sky.
The lights on Jian Bridge and Fong Bridge are sparkling as if they want to be my companies. The HanShan Temple is located out of town. The bell goes through my boat.

And most exciting thing is I went to Fong Bridge. I stood on the place where Mr. Chung heard the bell rang. And I heard the bell ring from HanShan Temple, too. It is cool that the bell went through thousands years to my ears. Wow~
There are some souvenir stores which sell a Chinese zodiac badge, but I do not think my family will like, I did not buy any.
Food here is great. It is not like what I have heard before, at least in Suzhou. What I have heard is that the food is dirty and gross, you eat, you pew. The restaurants I went to are very nice and clean, the coolest thing is that the price is good. I had a noodle as my breakfast, which costs me 3 RMB, which is about 12 NTD. Coke here is 3 RMB; it is cheaper than the bottle water in Taiwan.
But not everyone is lucky as I am. I have heard that some partners who are sent to other places, they had dirty food. And they live in a dirty and hot dorm without any air conditioning...........
And I went to Internet Coffee Bar which is pretty like how it is in Taiwan.....people in Internet Coffee Bar plays online games and smokes a lot in the Internet Coffee Bar.

Comments

Popular Posts